Di
kalangan masyarakat Islam di Nusantara, termasuk di Malaysia akan melakukan
puasa sunat 27 Rejab yang dianggap mempunyai fadilat yang besar. Pun begitu,
berdasarkan kepada semakan kitab-kitab karya ulama terkenal, tidak satupun ditemui
mengenai suruhan dan fadilat puasa pada 27 Rejab.
Sebarang
bentuk, puasa sunat tidak dianggap sunat melainkan terdapatnya nas sama ada
daripada al-Quran atau hadis yang menggalakkan puasa sunat tersebut.
Di
sini dikemukakan dari kitab al-Fiqh al-Manhaji (2/114-117) berkenaan
dengan puasa sunat yang terdapat dalam Islam.
Antara
jenis puasa sunat ialah:
Puasa
pada Hari Arafah. Iaitu pada 9 Zulhijjah bagi orang yang tidak mengerjakan
ibadat haji. Daripada Abu Qatadah katanya: “Rasulullah SAW ditanya tentang
puasa pada hari Arafah. Baginda bersabda yang bermaksud:
“Ia
menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadis riwayat
Muslim)
Hari
Arafah adalah hari yang afdhal antara hari yang lainnya. Ini berdasarkan
hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tiada hari lain yang lebih banyak Allah
membebaskan hamba-hamba-Nya daripada api neraka selain hari Arafah.” (Hadis riwayat
Muslim)
Adapun
orang yang sedang mengerjakan ibadat haji, tidak sunat berpuasa pada hari
tersebut, bahkan dia sunat berbuka mengikut perbuatan Nabi SAW, di samping
menguatkan tenaga untuk berdoa pada hari tersebut.
Puasa
pada Hari Asyura dan Tasuaa. Asyura adalah hari yang
kesepuluh bulan Muharam, manakala Tasuaa pula adalah hari yang
kesembilan pada bulan tersebut. Ini berdasarkan hadis, daripada Ibn Abbas
katanya: “Rasulullah SAW berpuasa pada hari Asyura dan Baginda menyuruh puasa
pada hari tersebut.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Hadis
yang lain pula, daripada Abu Qatadah, Rasulullah SAW ditanya tentang puasa pada
hari Asyura. Baginda bersabda bermaksud: “Ia menghapuskan dosa-dosa setahun
yang lalu.” (Hadis riwayat Muslim)
Hadis
seterusnya, daripada Ibn Abbas katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Jika aku
masih hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada hari yang kesembilan
Muharram.” (Hadis riwayat Muslim)
Namun,
Rasulullah SAW telah wafat sebelum tiba masa tersebut.
Hikmah
berpuasa hari Tasuaa dan hari Asyura adalah untuk
berhati-hati daripada kemungkinan berlaku kesilapan awal bulan. Begitu juga
halnya supaya tidak menyamai perbuatan orang Yahudi. Mereka juga berpuasa pada
hari kesepuluh bulan Muharam. Justeru, sesiapa yang tidak berpuasa pada
hari Tasuaa dan hari Asyura, dia sunat berpuasa pada hari yang
kesebelas bulan tersebut.
Puasa
pada Hari Isnin dan Khamis. Dalil sunat berpuasa pada kedua-dua hari tersebut
ialah hadis, daripada Aisyah katanya: “Rasulullah SAW mengambil berat tentang
puasa pada hari Isnin dan Khamis.” (Hadis riwayat Tirmizi)
Hadis
seterusnya, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: “Semua amalan
dipersembahkan pada hari Isnin dan Khamis. Justeru, aku ingin amalanku
dipersembahkan ketika aku sedang berpuasa.” (Hadis riwayat Tirmizi)
Puasa
Selama Tiga Hari pada Setiap Bulan. Hari yang afdhal untuk melakukan puasa
tersebut ialah pada malam bulan mengambang, iaitu pada hari yang ke-13, 14 dan
15 setiap bulan Islam yang dikenali juga sebagai hari-hari putih. Ini kerana
malam hari tersebut terang benderang kerana cahaya bulan.
Ini
berdasarkan hadis, daripada Abu Hurairah, katanya: “Rasulullah SAW meminta aku
melakukan tiga perkara, iaitu puasa selama tiga hari pada setiap bulan, solat
Dhuha dua rakaat dan solat Witir sebelum tidur.” (Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim)
Hadis
seterusnya, daripada Abu Qatadah, katanya Rasulullah SAW bersabda:
“Kelebihan
puasa pada tiga hari setiap bulan menyamai puasa sepanjang tahun.” (Hadis riwayat
Muslim 1162)
Hadis
yang lain pula, daripada Abu Dzar, katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Sekiranya
engkau berpuasa tiga hari dalam sebulan, puasalah pada 13, 14, dan 15 haribulan.”
(Hadis riwayat Tirmizi)
Begitu
juga hadis, daripada Qatadah bin Milhan, katanya: “Rasulullah SAW menyuruh
kami berpuasa pada hari-hari putih, iaitu 13, 14, dan 15 haribulan. Baginda
juga bersabda: Puasa tiga hari tersebut seolah-olah puasa sepanjang tahun.”
(Hadis riwayat Abu Daud)
Walau
bagaimanapun, puasa pada 13 Zulhijjah dikecualikan kerana haram berpuasa pada
hari tersebut.
Puasa
Selama Enam Hari pada Bulan Syawal. Cara yang afdhal adalah puasa
berturut-turut sebaik sahaja selepas Hari Raya Aidilfitri. Namun, cara demikian
tidaklah menjadi syarat.
Malah,
sunatnya tetap didapati, sekalipun dilakukan secara berselang-selang hari. Ini
berdasarkan hadith, daripada Abu Ayub, Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang
berpuasa pada bulan Ramadhan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan
Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun.” (Hadis
riwayat Muslim)
Marilah
sama-sama kita beramal dengan apa yang diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya
dan inilah yang diajar oleh Islam kepada kita. Semoga kita sentiasa mendapat
taufiq dan hidayah daripada-Nya.
No comments:
Post a Comment