Definisi wahyu dengan beserta
dalil-dalinya. Ini penting bagi menjelaskan kekeliruan difinisi umum yang
difahami kebanyakan orang bahawa setiap ayat adalah wahyu, sesuai dengan takrif
bahawa sesuatu yang disampaikan kepada Nabi Muhammad SAW adalah wahyu.
Malah banyak orang memahami bahawa wahyu hanya diterima oleh para nabi dan
rasul sahaja.
Perkataan wahyu menurut difinisi
Kamus Dewan Edisi Keempat ialah firman (kalam) Allah SWT yang dibacakan kepada
nabi dan rasul-Nya yang disampaikan sama ada melalui malaikat (Jibril) ataupun
tanpa melaluinya.
Para ulama telah memberi banyak
difinisi lain berkaitan perkataan wahyu yang kata asalnya dari bahasa Arab
‘al-wahy’ yang diertikan; suara, tulisan isyarat, paham dan bisikan yang
tersembunyi dan cepat.
Maka, secara etimologinya, wahyu
ialah penyampaian daripada Tuhan kepada manusia pilihan-Nya tanpa diketahui
orang lain, agar diteruskan kepada umat manusia untuk dijadikan sebagai
pegangan hidup di dunia atau di akhirat.
Secara termonologi, wahyu diertikan
sebagai pemberitahuan Allah SWT kepada hamba-Nya yang terpilih mengenai segala
sesuatu yang Dia kehendaki untuk disampaikan, baik berupa petunjuk atau ilmu.
Proses penyampaiannya secara rahsia
dan tersembunyi yang tidak disampaikan kepada manusia biasa.
Muhammad Abduh mendefinisikan wahyu
di dalam Risalatut Tauhid adalah pengetahuan yang didapati oleh seseorang dari
dalam dirinya dengan disertai keyakinan bahawa pengetahuan itu datang dari
Allah SWT, melalui perantara ataupun tidak, sama ada dalam bentuk suara atau
tidak.
Biarpun difinisi itu ada persamaan
dengan maksud suara hati atau gerak hati, namun ‘keyakinan bahawa pengetahuan
itu datang dari Allah’ membezakan suara hati dengan wahyu.
Allah SWT menjelaskan dalam
al-Quran bahawa wahyu merupakan sebuah hakikat dan kebenaran. Perkara ini
terdapat dalam beberapa ayat al-Quran yang dinisbahkan kepada Nabi
SAW.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan
sesungguhnya al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta alam, Dia
dibawa turun oleh Ar-Ruh Al-Amin (Jibril), ke dalam hatimu (Muhammad) agar kamu
menjadi salah seorang di antara orang-orang yang memberi peringatan.” (Surah
asy-Syuara ayat 192-194).
Perkataan "wahyu" juga
dikatakan berasal dari kata dalam Bahasa Arab yang berasal daripada perkataan
"awha" bermaksud; inspirasi daripada orang lain atau arahan
seseorang.
Maka, wahyu ialah perintah
Allah SWT yang disampaikan kepada para Rasul-Nya.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya
Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu
kepada Nuh dan nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu
(pula) kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yakub dan anak cucunya, Isa, Ayub, Yunus,
Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud.” (Surah Al-Baqarah,
ayat 163)
Nabi Muhammad SAW menerima wahyu
yang disampaikan melalui perantaraan Jibril. Wahyu pertama yang diterima oleh
Nabi Muhammad SAW ialah lima ayat dari surah Al-Alaq yang menjadi petanda
permulaan tugas sebagai nabi dan rasul.
Bermula detik itu, Nabi Muhammad
SAW secara beransur-ansur selama 22 tahun 2 bulan dan 22 hari, iaitu sembilan
tahun di Makkah dan 13 tahun di Madinah.
Ayat-ayat al-Quran terdapat
sebanyak 6236 ayat (sebahagian ulama menyatakan 6,666 ayat) melibatkan 74,437
kalimat dan 325,345 huruf. Setelah dikumpulkan, ia dibahagikan kepada 30
juz dan 114 surah.
Selain itu, wahyu juga ditakrif
sebagai satu isyarat. Hal ini diambil dari kisah yang berlaku kepada Nabi
Zakaria seperti yang disebut dalam surah Maryam ayat 10-11 yang bermaksud:
“Zakaria berkata: “Ya Tuhanku, berilah aku suatu tanda. “Tuhan berfirman:
“Tanda bagimu ialah bahawa kamu tidak dapat bercakap-cakap dengan manusia
selama tiga malam, padahal kamu sihat.” Maka ia keluar dari mihrab menemui
kaumnya, lalu ia memberi isyarat kepada mereka, hendaklah kamu bertasbih pada
waktu pagi dan petang.”
Manakala itu, tokoh pemikir Islam
dan pengasas gerakan modernisme, Muhammad Abduh mendefinisikan wahyu di
dalam Risalah at-Tauhid adalah pengetahuan yang didapati oleh
seseorang dari dalam dirinya dengan disertai keyakinan bahawa pengetahuan itu
datang dari Allah SWT melalui perantara ataupun tidak.
Berkaitan wahyu disampaikan tanpa
perantaraan, sepertimana dijelaskan sebelum ini, ia bukan satu gerak hati
seperti yang orang biasa merasainya. Ia adalah sesuatu keistimewaan yang
diberikan kepada individu tertentu.
Perkara ini seperti yang dialami
oleh ibu Nabi Musa seperti mana dijelaskan Allah SWT dalam firman yang
bermaksud: “Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa; "Susuilah dia, dan apabila
kamu khawatir terhadapnya maka letakkan dia ke sungai (Nil). Dan janganlah kamu
bimbang dan janganlah (pula) bersedih hati, kerana sesungguhnya Kami akan
mengembalikannya kepadamu, dan menjadikannya (salah seorang) dari para
rasul." (Surah Al Qashash, ayat 7)
Mannaa Khalil al-Qattaan dalam
bukunya “Studi Ilmu-ilmu al-Quran” turut mentakrifkan bahawa wahyu ialah ilham
yang diberikan secara langsung kepada seseorang untuk melakukan sesuatu
tindakan.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan (ingatlah), ketika Aku ilhamkan kepada pengikut Isa yang setia:
"Berimanlah kamu kepada-Ku dan kepada rasul-Ku." Mereka menjawab:
Kami telah beriman dan saksikanlah (wahai rasul) bahawa sesungguhnya kami
adalah orang-orang yang patuh (kepada seruanmu)." (Surah al- Maaidah, ayat
111)
Ilham bukan saja diberikan kepada
manusia, bahkan ilham ini turut diberikan kepada binatang atau serangga.
Firman Allah SWT dalam surah
an-Nahl ayat 68 yang bermaksud: ‘Buatlah sarang di bukit-bukit, di
pohon-pohon kayu, dan di rumah-rumah yang didirikan manusia.” (Surah an-Nahl,
ayat 68)
Sebenarnya, selain para malaikat,
nabi dan orang tertentu, serta haiwan, turut menerima wahyu ialah langit dan
bumi.
Berkaitan langit menerima turut
menerima wahyu dijelaskan dalam surah Fushshilat ayat 12 yang bermaksud: “Maka
Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa. Dia mewahyukan pada tiap-tiap
langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang
cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan
Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui.”
Manakala penyataan bahawa bumi
turut menerima wahyu ialah seperti firman Allah SWT yang bermaksud:
"Apabila bumi diguncangkan dengan guncangannya (yang dahsyat), dan bumi
telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung) nya, dan manusia
bertanya, "Mengapa bumi (jadi begini)?", pada hari itu bumi
menceritakan beritanya, kerana sesungguhnya Tuhanmu telah mewahyukan kepadanya.
(Surah Az-Zalzalah, ayat 1-5)
Gambar salah sebuah pulau di muara Sungai Kelantan. Sekadar hiasan.
No comments:
Post a Comment