Kawasan laut Kepulauan
Spratly mempunyai potensi untuk merebak ke konflik yang lebih besar. Perebutan
untuk menguasai sebahagian kelautan dan kepulauan di kawasan berkenaan
melibatkan Malaysia, Taiwan, China, Vietnam, Brunie dan Filipina.
Insiden provokasi sering
berlaku di kawasan Kepulauan Spratly (untuk kawasan Malaysia dipanggil Pulau Layang-layang), termasuk melibatkan aset milik Tentera Laut
Diraja Malaysia (TLDM) dan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dengan tentera
negara asing.
Ini
termasuklan kejadian pada akhir April 2010. Ia
tidak dilapor dalam mana-mana media tempatan dalam negara tetapi menjadi tajuk
utama dalam akhbar di China.
Laporan dari akhbar
The Southern Daily (akhbar rasmi komunis China dalam bahasa Cina) bertarikh 1
Mei memberitahu, sekumpulan kapal perikanan China sedang menjalankan aktiviti
pelayaran mereka di kepulauan Spratly yang dipanggil Nansha oleh pihak China.
Berikut terjemahan berita
disiarkan oleh akhbar The Southern Daily:
"Beberapa hari
sebelum 1 Mei, armada kapal nelayan China telah dihalang secara agresif oleh
bot peronda milik Malaysia.
Kapal-kapal nelayan
China itu dengan diiringi oleh kapal agensi perikanan China sudah lama mencari
ikan di kawasan yang sudah ditandai sebagai kawasan tradisi mereka. Bot
peronda Malaysia dilihat bertindak agresif dan penuh provokasi apabila muncung
meriam dihalakan kepada kapal yang paling hadapan di dalam armada kami.
Pada pukul 10.30
pagi, radio kapal nelayan China disergah dengan amaran oleh suara pegawai dari
kapal perang Malaysia. ”Chinese fishery fleet, we are Malaysian warships,
I hope you will leave.” suara amaran dari kapal perang Malaysia.
Armada perikanan
China bagaimanapun telah mendapat arahan dari ibu pejabat marin untuk
mengekalkan haluan dan menambah kelajuan. Tiba-tiba dari jauh kelihatan
sebuah kapal perang yang lebih besar dan jelas kelihatan, ia membawa peluru
berpandu.
Bot peronda tadi
menghampiri bot bernombor 311, anak kapal China melihat kelasi kapal perang bot
peronda itu sudah memakai topi besi dan meriam kapal itu dihalakan kepada kapal
bernombor 300, suasana tiba-tiba menjadi tegang.
Pada pukul 11.30
pagi, sebuah pesawat terbang Malaysia dilihat terbang mengelilingi armada
perikanan China selama 15 minit. Kapal-kapal perang Malaysia seterusnya
dilihat mengikuti armada kapal perikanan China sehingga pada pukul 22.30 malam
dan keadaan ini berterusan sehingga pada pukul 3 pagi."
Kapal-kapal
China terutama kapal perikanan laut dalam mereka menjalankan aktiviti mencari
ikan beribu-ribu kilometer dari kawasan negara mereka.
Pada tahun 2005, sebuah kapal perang Indonesia, KRI Tanjung Dalpele berjaya memintas empat buat kapal perikanan China yang mencari ikan secara haram di kawasan lautan Arafura yang terletak di antara Wilayah Papua dan Maluku.
Pada tahun 2005, sebuah kapal perang Indonesia, KRI Tanjung Dalpele berjaya memintas empat buat kapal perikanan China yang mencari ikan secara haram di kawasan lautan Arafura yang terletak di antara Wilayah Papua dan Maluku.
Tiga kapal perikanan
milik China itu melarikan diri tetapi sebuah lagi, MV Fu Yuan 123 berjaya
ditahan. Sebelum itu, kapal perang Indonesia sudah pun memberi tembakan amaran
sebanyak 3 das tetapi kapal perikanan China bertindak agresif dan melakukan
manuver yang seakan-akan mahu melanggar KRI Tanjung Dalpele.
Akibatnya kapal perang Indonesia itu terpaksa melepaskan tembakan dan membunuh salah seorang kelasi kapal perikanan China.
Akibatnya kapal perang Indonesia itu terpaksa melepaskan tembakan dan membunuh salah seorang kelasi kapal perikanan China.
Berbalik hubungan Malaysia dan China berkaitan isu di Kepulauan Spratly, ia semakin 'aman' hasil hubungan rapat antara kedua-dua negara.
No comments:
Post a Comment