Sunday 5 November 2023

RAKYAT MALAYSIA MEWAH MAKANAN

 
Di negara miskin dan berperang, rakyat berdepan krisis makanan yang mencengkam parah. Gambar yang tersebar memperlihatkan gambar-gambar kanak-kanak kebuluran dan tidak cukup zat makanan. Hiba rasanya melihat gambar kanak-kanak begitu kurus sehingga menampakkan bentuk rangka tulang, dan ada yang mengais-ngais makanan di tanah untuk mengutip sisa-sisa makanan. Mereka makan untuk hidup, bukannya hidup untuk makan.
 
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah menyimpulkan krisis kelaparan dialami di sesetengah negara, terutama negara miskin dan berlaku peperangan sebagai 'tsunami senyap' atau 'pembunuhan ramai-ramai dalam diam.'
 
Di sesetengah negara, rusuhan berlaku akibat daripada rasa tidak puas hati rakyat atas tekanan yang terpaksa mereka hadapi. Impak daripada kenaikan harga makanan asas dan bahan mentah lain seperti petroleum, benar-benar memberi kesan kepada kehidupan setiap warga.
 
Sejauh mana kita bersyukur dengan keadaan di Malaysia yang “mewah” dengan sumber makanan. Rakyat Malaysia banyak mengalami penyakit bahaya disebabkan banyak makan dan tidak kawal makan. Membeli makanan menjadi perbelanjaan terbesar rakyat Malaysia.
 
Demi untuk mendapat jenis makanan yang diminati, rakyat Malaysia sanggup berbelanja besar. Memandu ke tempat jauh dan sanggup berbaris panjang serta menunggu lama sudah menjadi fenomina biasa rakyat Malaysia.
 
Satu lagi perkara biasa berlaku di Malaysia ialah pembaziran makanan. Ketika membeli atau memesan makanan tidak difikirkan kemampuan untuk makan kesemuanya. Akibatnya, banyak makanan tidak dihabiskan.
 
Renungilah nasib orang-orang yang kurang bernasib baik apabila pembaziran berlaku serta sentiasa menanamkan kesyukuran di atas apa yang Allah telah berikan kepada kita dan berusaha untuk berkongsi kemakmuran yang dikecapi dengan orang lain. Hargailah setiap butir nasi yang kita makan. Jauhi pembaziran dan sikap tamak memuaskan hawa nafsu.  

No comments:

Post a Comment